Om du läser Apples forum så har du märkt att många användare upplever samma problem med laddning av sina iOS enheter. Om du är en av dem så det kan kännas jobbigt, särskilt om enheten ser perfekt ut.
Stressa inte! Det finns nämligen flera anledningar till varför din iPod, iPad eller iPhone inte laddar alls eller dock laddar långsamt. De flesta orsakerna kan du enkelt ta bort så att du inte behöver kasta bort din kära enhet.
Läs nedan om allt som har kunnat gå fel
MyTrendyPhone vet hur viktigt det är för dig att din iPhone eller iPad alltid är i sin bästa form. Därför kommer vi att nämna allt som har kunnat gå fel med din värdefulla enhet samt hur du kan fixa det.
1. Smutsig laddkontakt – Enkel tips från köket
Du använder din enhet ofta och det är inte alls konstigt att laddkontakten fylls i med damm, skräp och annan smuts. På så sätt kan du uppenbarligen inte ansluta laddaren ordentligt.
Visste du att lösningen är enkelt? Det är även möjligt att lösa problemet i köket! Vi skojar inte! 🙂
Cnet.com gjorde en liten undersökning i 2014 och slog fast att det laddningsproblem som många Apple användare upplever med sina enheter skulle kunna lösas enkelt.
Du behöver bara en vanlig tandpetare för att rengöra laddningsporten. Se till att vara försiktig och inte skada kontakten samt att istället inte använda någon liknande objekt i metall! Sedan är det bara att blåsa i den och voilà.
Tipset låter verkligen enkelt, men det har verkligen hjälpt många användare!
Om du också vill rensa din enhet ordentligt då kan du läsa om hur du kan rengöra din mobil här!
2. Starta om din Apple enhet
Har du rengjort den men problemet finns kvar? Då är det dags att pröva med omstart. Hur du kan starta om din enhet beror på själva modellen. Det finns flera kombinationer du kan använda.
- iPad Pro modeller använder följande kombination:
* snabbt tryck på volymhöjningsknappen
* snabbt tryck på volymsänkningsknappen
* långt tryck på strömknappen - iPhone 8 och senare modeller kan startas om genom att:
* snabbt trycka på volymhöjningsknappen
* snabbt trycka på volymsänkningsknappen
* långt trycka på sidoknappen - iPhone 7 serien använder en något enklare kombination som innebär ett samtidigt långt tryck på sidoknappen och volymsänkningsknappen. Du bör hålla ned den i minst 10 sekunder.
- iPhone 6s och alla tidigare iPhone, iPad och iPod Touch modeller kan du starta om genom att samtidigt hålla ned sidoknappen och hemknappen i minst 10 sekunder.
Nu är du redo att försöka ladda upp din Apple enhet igen.
3. Dålig laddare – köp en ny laddare till din iPhone
Om du fortfarande har problem med att ladda din enhet är det smart att kontrollera laddaren för eventuella skador. Det kan ske att USB kabeln eller strömadaptern har gått sönder. Det kan vara problem med antingen själva kabeln eller dock dess stift som kan ha böjda eller trasiga kontakter. I så fall behöver du köpa en ny iPhone laddare eller kabel.
Annars kan det ske att den helt enkelt inte sitter fast och ordentligt i telefonen. Detta problem är särskilt vanligt på Apple enheter som har den gamla 30-pin-kontakten, men modellerna med Lightning kontakten är inte heller undantag.
Vi rekommenderar också att du prövar att ladda med en laddare eller en USB kabel som du vet fungerar bra. Om ingenting har hjälpt läs vidare.
4. Återställning – Återställ din Apple enhet till fabriksdata
Nu är det dags att återställa din iPad eller iPhone. Du kan göra den antingen via inställningar på telefonen eller via iTunes. Återställning, rättare sagt fabriksåterställning eller hard reset, innebär radering av all din data som finns på enheten. Med tanke på detta ska du göra en backup av allt du vill spara innan du bestämmer dig för det här steget.
Alternativ nr.1: Återställning utan iTunes, direkt via inställningarna
Det finns ett par steg du kan göra för att genomföra återställning direkt på enheten. Du ska välja och trycka i följande order:
- Inställningar
- Allmänt
- Nollställ
- Radera allt innehåll och inställningar
Välj den option du föredrar och sedan är det bara att fylla i ditt lösenord.
Alternativ nr.2: Återställning via iTunes
Om datorn igenkänner din enhet när den kopplas in till den då kan du även genomföra fabriksåterställning via iTunes. Du ska göra följande:
- Starta iTunes
- Klicka på det iPhone/iPad-symbol som finns i övre vänstra hörnet.
- Välj Återställ iPhone/iPad
- Följ anvisningarna
Där kan du även direkt göra backup av din data.
5. Utslitet batteri – ersätt det med ett nytt
Din laddare fungerar perfekt, laddningskontakten är rengjord och återställningen är genomförd. Men, det har inte alls hjälpt.
Det kan förmodligen betyda att batteriet är utslitet eller att det gått sönder. I så fall rekommenderar vi att du ersätter det. Om du letar efter ett nytt iPhone batteri eller ett iPad batteri till ett rimligt pris kan du hitta allt detta hos MyTrendyPhone.
Det finns två sätt att ersätta ditt gamla batteriet. Se till att välja rätt eftersom din enhet är känslig och dess innehåll är komplicerad. Därför kräver den en stor uppmärksamhet och lång erfarenhet av att syssla med små delar.
Alternativ nr.1: Laga din Apple enhet själv
Du har skickliga händer och är säker på att du kan lösa problemet själv. Vad bra för dig!
Då kan du ge dig chansen att laga det själv. Det kan, ärligt sagt, ta tid och du måste koncentrera dig på detaljer, men det är värt det. Du kommer att spara pengar och få lite mer erfarenhet så att du senare kan laga mobiltelefoner åt dina vänner och tjäna lite pengar.
MyTrendyPhone kan även hjälpa dig med detta eftersom vi erbjuder flera steg-för-steg reparationsguider för vissa smarta enheter.
Alternativ nr.2: Reparation – Boka ett batteribyte
Om du inte vill ta risken att försöka laga din enhet själv då kan du skicka in den för reparation. Beroende på garantitiden kan du välja vända dig till antingen den butik du köpt din enhet från eller Apple direkt.
Det finns också många andra företag som kan hjälpa dig med att byta batteri eller laddningskontakt på din enhet. MyTrendyPhone är ett av de webbutiker som utför reparationer billigt. Våra tekniker är erfarna och skickliga så att du alltid kan vara säker på att du får din iPhone eller iPad fungera som ny igen på nolltid.
6. Trådlös laddning funkar ej – Försök med en vanlig laddare
Går det inte att ladda din iPhone 8 eller senare modell trådlöst, då ska du försöka att ansluta den direkt till strömkällan såsom vägguttag, dator eller laddningsstation via din Apple Lightning laddare eller kabel. Om inga problem uppstår då bör du kontrollera att:
- det inte finns något mellan din enhet och laddaren eftersom det kan försvaga prestandan
- det inte finns kreditkort och likadana föremål som innehåller RFID-chip och magnetiska remsor, särskilt om dessa finns på baksidan av din enhet
- ditt skal eller fodral inte är för tjocka eller gjorda i metall
- din enhet inte är direkt ansluten till USB, eftersom USB laddningen prioriteras i detta fall.
Ett par tips som också kan komma till nytta
Du kan också märka ett par andra laddningsproblem på din iPhone eller iPad.
Den kan nämligen bli varmare eller sluta ladda vid 80%. Det är faktiskt relaterat. Om temperaturen förhöjas kommer laddningen att begränsas vid 80% för att kunna utöka batterilivslängden. Tack Apple, säkerheten ska verkligen gå först!
Så ladda din lilla manick på någon kyligare plats och den kommer att börja ladda igen så snart temperaturen går ner.
Å andra sidan kan du få ett meddelande om att det laddningstillbehör du använder antingen inte stöds eller är icke-certifierat. I så fall ska du kolla in om du har den senaste iOS-versionen eller försöka med någon annan laddare.
Innan du köper en tredjepartsladdare bör du alltid kontrollera om den har MFi-logotypen på förpackningen medan produkterna från Apple har ett serienummer på 12 siffror på själva kabeln. Icke-certifierade produkter skiljas från dessa i form och färg av stiftkontakter.
Se till att du alltid köper den rätta produkt som kommer att fungera problemfritt.
Få längre batteritid – Få ut det mesta av din iPhone och iPad
För att kunna få ut det mesta av din enhet ska du regelmässigt ta hand om ditt batteri. Du kan förlänga batteritiden och -livslängd genom att:
- hålla ditt iOS uppdaterat
- undvika höga temperaturer och hålla den mellan 16 – 22℃ och inte över 35℃
ha koll på typ av fodral du använder samt om din enhet blir för varm i det vid laddningen - justera ljusstyrka på skärmen. Det bästa är att aktivera Automatisk ljusstyrka:
- Inställningar
- Allmänt
- Hjälpmedel
- Skärmhjälpmedel
- Sätt det till På
- Välj Wi-Fi istället för mobildata:
- Inställningar
- Wi-Fi
- Anslut till ett WiFi-nätverk
- Låt inte apparna uppdateras i bakgrunden genom att helt enkelt välja följande:
- Inställningar
- Allmänt
- Bakgrundsuppdatering/Appaktiviteter i bakgrunden
- Stäng av bakgrundsuppdatering via reglaget
Nu behöver du inte längre oroa dig över det utslitna batteriet på din smarta assistent. Du är redo att njuta av den till fullo dygnet runt. Lyssna på din favoritmusik, smsa dina vänner och din familj, ha långa telefonsamtal, titta på medier, ta bilder och mycket mer. Använd din enhet så länge du vill.
Vi hoppas att den här artikeln har hjälpt dig med dina problem och att du har löst dem utan att betala något. Du är välkommen att tipsa oss om du vet att det finns något annat som kan hjälpa till. MyTrendyPhone och våra läsare kommer att vara tacksam för det. Lämna gärna kommentar nedan 🙂🖊️⤵️